Berging Costa Concordia naar Titan Salvage/Micoperi

21 april 2012

Het wrak wordt verwijderd in één stuk, drijvend gemaakt en weggesleept 

Costa Crociere en de Costa Concordia Emergency Commissioner’s Office berichten dat de aanbesteding voor de berging van de Concordia is toegekend aan Titan Salvage in samenwerking met de Italiaanse bedrijf Micoperi. Onder voorbehoud van de uiteindelijke toestemming van Italiaanse autoriteiten, wordt begin mei begonnen aan het werk, dat naar verwachting 12 maanden in beslag zal nemen. 

Titan Salvage is een Amerikaanse specialist in bergingen op zee en het verwijderen van wrakken en maakt deel uit van de Crowley Group, wereldleider in dit segment. Micopero is een bekende Italiaanse marine aannemer met een lange geschiedenis als specialist op het gebied van onderwaterbouw en techniek.

Tijdens de operaties heeft de bescherming van het milieu de hoogste prioriteit. Zodra het belangrijkste werk is voltooid, wordt de bodem gereinigd en de marine flora herplant.

Het plan bevat ook maatregelen om het toerisme en de economie van het eiland Giglio te beschermen. De aanwezigheid van bergingswerknemers zal geen significante invloed hebben op de beschikbaarheid van hotelaccommodatie op het eiland tijdens het zomerseizoen. De belangrijkste uitvalsbasis zal worden gevestigd op het vasteland in het nabijgelegen Civitavecchia, waar apparatuur en materialen zullen worden opgeslagen, zodat enige invloed op de havenactiviteiten van Giglio wordt vermeden.

Zodra het schip drijvende is, zal het weggesleept worden naar een Italiaanse haven om daar verder te worden behandeld in overeenstemming met de eisen van de Italiaanse autoriteiten.  Het plan werd geselecteerd door een evaluatieteam met gespecialiseerde vertegenwoordigers van Costa Crociere, Carnival Corporation & plc, Londen Offshore Consultants, en de Standard P & I Club. Alle zes offertes die voor de deadline op  3 maart zijn ingediend waren van een zeer hoge standaard, maar het evaluatieteam besloot dat  het voorstel van Titan Salvage / Micoperi voorstel aan de belangrijkste doelstellingen van het bestek voldeed: het verwijderen van het wrak in één stuk en minimale risico’s; minimale impact op het milieu, bescherming van de economie en de toerisme industrie van Giglio en een maximale veiligheid bij de uitvoer van het werk.

"We zijn erg blij een nieuwe belangrijke stap op weg naar de berging van het wrak van Giglio Island aan te kondigen", aldus Costa Crociere S.p.A. voorzitter & CEO Pier Luigi Foschi. "Zoals het geval was met het verwijderen van de brandstof, hebben we gezocht naar de beste oplossing om het eiland en het milieu en het toerisme te beschermen. Wij zouden ook graag Smit Salvage en Tito Neri bedanken voor het succesvol wegpompen van de brandstof en de caretaking operaties. "

De verwijdering zal de laatste stap van de berging zijn. Het verwijderen van de brandstof is met succes afgerond op 24 maart. "Caretaking"  operaties, waaronder het opruimen van de zeebodem en het verwijderen van puin als gevolg van het incident, zal doorgaan tot Titan Salvage en Micoperi beginnen met de werkzaamheden. 

Informatie over Costa Cruises op www.costacruises.nl