Vlucht vertraagd? Nieuwe Boarding Pass Scanner checkt direct recht op vergoeding
6 juni 2017AirHelp, ’s werelds no. 1 vluchtvertragingsservice, lanceert vandaag de Boarding Pass Scanner. Passagiers die te maken hebben met een vertraagde of geannuleerde vlucht zien hiermee direct of er sprake is van recht op vergoeding en kunnen in een paar klikken het claimproces starten.
De Boarding Pass Scanner is een nieuwe functie in de gratis AirHelp app, die wereldwijd de meest gedownloade app in zijn soort is. De Boarding Pass Scanner scant met de camera op de smartphone de barcode van de boarding pass of e-ticket. Nog op de luchthaven toont de app al of de vertraagde of geannuleerde vlucht in aanmerking komt voor een compensatie en biedt het de mogelijkheid de claim direct in te dienen. De app kan meerdere boarding passes tegelijkertijd scannen en archiveren, ideaal voor families of samen reizende groepen.
Het claimproces was al eenvoudig, maar met deze nieuwe feature maakt AirHelp het claimproces nog sneller en makkelijker. Luchtvaartpassagiers maken nu nog nauwelijks gebruik van hun rechten en laten hiermee veel geld liggen. De wetgeving op het gebied van passagiersrechten is dan ook gecompliceerd en het is lastig te beoordelen of een luchtvaartmaatschappij zich terecht beroept op overmacht of uitzonderlijke omstandigheden. Bij alle vluchten waar recht bestaat op een compensatie blijkt dat maar 1% van de Nederlandse passagiers deze daadwerkelijk heeft geclaimd. Terwijl de vergoeding kan oplopen tot € 600,- per passagier, afhankelijk van de lengte van de vlucht en duur van de vertraging.
Deze feature is het nieuwste ‘travel tech’ hoogstandje van AirHelp. Eerder dit jaar lanceerde AirHelp Herman, een AI gedreven robot-advocaat die het claimproces versnelt en optimaliseert. De app is gratis beschikbaar op iOS en Android.