Cruiseschip van de toekomst heeft ‘green cruising design’

Hoe ziet het cruiseschip van de toekomst er uit? De visie van Costa Cruises gaat vooral uit van een ‘green cruising design’ met aandacht voor duurzaamheid en hergebruik plus een state-of-the art interieur. Te zien aan de nieuwste Costa-schepen die in 2019 en 2020 in de vaart gaan en worden aangedreven door het schonere LNG.

Over een paar jaar is het zover: dan gaan de twee grooste cruiseschepen ter wereld (2600 hutten, maximaal 6600 passagiers) op LNG in de vaart. In het Finse Turku bij de Meyer-werf wordt hard gebouwd aan deze nieuwste generatie cruiseschepen van Costa Cruises. De twee schepen in aanbouw worden aangedreven door hybride aardgasmotoren op LNG (Liquefied Natural Gas). LNG behoort tot de schoonste scheepsbrandstof ter wereld, mede doordat het een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen geeft. Daarbij is het net zo veilig of veiliger dan andere veelgebruikte brandstoffen.

Op 3 oktober 2016 maakte Shell bekend dat het de LNG-brandstof gaat leveren aan de twee Costa-cruiseschepen. Een van de twee schepen zal gebruikmaken van het LNG-bunkerschip dat Shell momenteel laat bouwen en dat komt te liggen bij de Gate Terminal in Rotterdam.

Waterbesparing en afvalverwerking
Een ander ‘groen’ aandachtspunt is waterbesparing en afvalverwerking. Een cruiseschip is een soort dorp op postzegelformaat waar mensen eten, douchen, water gebruiken, sporten en afval produceren. Als het gaat om milieutechnische aspecten, management-, energie- en waterbesparing, behoren de schepen van Costa Cruises tot de meest geavanceerde ter wereld. Op de hele vloot is een beleid van 100% scheiding van afval. Ook wordt het meeste water dat aan boord wordt gebruikt, aan boord geproduceerd met ontziltinginstallaties.

Robots aan boord
Nog een ‘toekomst feature’ die al uitgevoerd is: robots aan boord. Dat is het geval op de Costa Diadema en de Costa Fascinosa waar Pepper robots meevaren op cruises maken door het Westelijk Middellandse Zeegebied. De robots geven antwoord op vragen over restaurants, activiteiten, excursies en spa-treatments en zorgen voor entertainment. Pepper is de eerste robot ter wereld die menselijke emoties herkent en actief contact zoekt met z’n omgeving.

State-of-the-art toekomstdesign uit New York
Het cruiseschip van de toekomst speelt ook nog meer in op onboard experiences. De nieuwe schepen Costa Cruises zullen het ambassadeurschap van Italië met ‘Italy’s Finest’ nog beter uitstralen. In de zin van Italiaanse passie, stijl, gastvrijheid, gastronomie en entertainment.

Ontwerper Adam D. Tihany van het New Yorkse Tihany Design, icoon in de ontwerpwereld voor hotels en restaurants, is als Creative Director verantwoordelijk voor de inrichting van het schip dat moet bijdragen aan de ‘experience’. Samen met een exclusief designteam werkt Tihany aan het interieur van de toekomst. Daarin wordt feedback van Costa-gasten meengenomen en ligt de focus op het efficiënt en duurzaam inrichten van de ruimte om zo de ervaring van gasten nog optimaler te maken.

Meer informatie: http://www.costacruises.nl/