Het IQ van Istrië

4 november 2008

Het IQ van Istrië

Na het uiteenvallen van Joegoslavië, kreeg Kroatië de unieke kans om op toeristisch gebied met een schone lei te beginnen. Het roer ging om: in plaats van kwantiteit kwam de nadruk op kwaliteit. Istrië gaat nog een stap verder met het IQ programma, dat staat voor Istrian Quality.

Al jaren is Istrië een populaire bestemming bij de Nederlandse vakantieganger. Toen Istrië nog onder Joegoslavië viel was het zeer lage prijsniveau misschien wel de belangrijkste reden om voor deze bestemming te kiezen. Maar zoals altijd en overal heeft een lage prijs ook z’n prijs: de accommodaties waren gericht op de massa en dus van matige kwaliteit. En hoewel de restaurants met name aan de kust dankzij de goede kwaliteit vis en zeevruchten eigenlijk toen al voor het geld vaak goed eten serveerden, waren er zeker geen restaurants bij die ambieerden bij de culinaire top van Europa te gaan horen. Alle druiven gingen na de oogst op een hoop en daar werden verschillende standaardwijnen van geproduceerd. Zo ging het eigenlijk ook met de olijven en de olijfolie. Maar de toeristen industrie bloeide. Want naast goedkoop, was en is het land ook uitzonderlijk mooi.

NIn 1991 verklaarde Kroatië zich onafhankelijk van Joegoslavië, en na het einde van de oorlog in 1995, kreeg dit gebied een unieke kans om het toeristische product helemaal opnieuw te definiëren en op te bouwen. Men kon kijken naar eigen fouten maar ook zien wat de focus op massa toerisme andere Mediterrane landen gebracht had. De verstandige beslissing werd genomen om te focussen op kwaliteit en duurzaam toerisme. Basisvoorwaarden waren aanwezig: een schone en ongerepte natuur. Er kwam een programma waarbij voorzien werd in de bouw van vier- en vijfsterrenhotels. Eigenaren van appartementen en kleinschalige accommodaties konden goedkope leningen krijgen om te renoveren en nieuwe faciliteiten aan te leggen, zoals bijvoorbeeld een zwembad.

De gekozen strategie was succesvol. Toonaangevende internationale magazines als Condé Nast en Traveler verkozen Kroatië tot topbestemming. De positionering als Mediterranée zoals het vroeger was’ sloeg aan en binnen tien jaar werd het vooroorlogse niveau aan toeristen weer behaald.

Istrië gaat zelfs nog een stap verder om die kwaliteit aan de bezoeker te kunnen garanderen. In 2005 heeft de touristboard in samen werking met IDA (Istrian Developing Agency) het IQ keurmerk geïntroduceerd. IQ staat voor Istrian Quality. Wanneer er sprake is van uitzonderlijke kwaliteit of services, dan mag dit IQ keurmerk gevoerd worden. Dit geeft de bezoeker de garantie te maken te hebben met een echt Istrisch kwaliteitsproduct. Een mooi voorbeeld is het keurmerk voor de witte Malvasija wijn. Deze autochtone wijnsoort heeft weer de aandacht die het verdient. Het IQ keurmerk waarborgt dat elke stap in het productie proces, van de oogst tot de wijnkelder en in de flessen, is gecontroleerd en voldoet aan de zwaarste kwaliteitseisen.

Meer informatie over Istrië en het IQ keurmerk op www.istra.hr