Jet Airways tien kwartalen op rij winstgevend

11 december 2017

Netto winst tweede kwartaal INR 710 MIO (EUR 9,4 MIO)

Schiphol, 11 december 2017. Jet Airways, de toonaangevende Indiase full-service luchtvaartmaatschappij, rapporteerde deze week haar kwartaalcijfers.

Jet Airways Group Q2 kerncijfers (Jul-Sep 2017 vs 2016):

  • Totale omzet stijgt naar INR 59,5 mld (EUR 786,2 mio)
  • Passagiersomzet stijgt naar INR 51,5 mld (EUR 680 mio)
  • Stoelkilometers (ASK) stijgt met 7,7% tot 14 mld
  • Aantal vervoerde passagiers groeit met 7,7% tot 7,29 mio
  • Omzet via codeshare partners groeit met 8%
  • EBITDAR bedraagt INR 10,25 mld (EUR 135 mio) (2016: INR 15,3 mld)
  • Netto schulden gereduceerd met INR 1,95 mld (EUR 25,6 mio)

Het klantgerichte beleid van de Jet Airways Group en haar focus op verbetering van haar zakelijke parameters leidden tot een netto winst van INR 710 mio (ca. EUR 9,4 mio) over het tweede kwartaal van het boekjaar 2017/18. Het is het tiende achtereenvolgende winstgevende kwartaal, dankzij capaciteitsgroei, omzetgroei en reductie van de operationele (niet-brandstof) kosten. Efficiencyverbeteringen zorgden voor een daling van de zgn. “CASK-excluding fuel” met 5,3% van INR 3,24 naar INR 3,07.

Jet Airways versterkte haar binnenlandse netwerk dit kwartaal met de groei en introductie van vluchten naar en tussen zich sterk ontwikkelende agglomeraties als Jaipur, Lucknow, Chandigarh, Dehradun, Udaipur en Indore.

Vinay Dube, Chief Executive Officer, Jet Airways, zegt “De zwakke vraag vanuit de Golf-regio houdt aan, terwijl de grote druk op binnenlandse tarieven weinig ruimte laat om groeiende brandstofprijzen te compenseren. Vanuit ons hoofddoel om onze gasten een hoogwaardige ervaring te bieden, zetten we in op een sterker en groter binnenlands netwerk. Met een sterke controle op onze operationele kosten.

Jet Airways profiteerde nadrukkelijk van haar strategische partnerschap met Etihad Airways alsmede van andere codeshare samenwerkingen, hetgeen voor een significante groei van het aantal internationale reizigers binnen ons 64 bestemmingen tellende netwerk zorgde. Daarbij gebruikmakend van onze internationale hubs in Abu Dhabi, Amsterdam, Parijs en Londen.”

De luchtvaartmaatschappij biedt haar gasten wereldwijd connecties dankzij de samenwerking met haar codeshare partners Air France-KLM, Virgin Atlantic en Delta Air Lines. De kwartaalomzet uit deze allianties groeide met maar liefst 8%.

In dezelfde periode tekende de toonaangevende Indiase luchtvaartmaatschappij een samenwerkingsverband met Airbnb, hetgeen vooralsnog gericht is op de Indiase thuismarkt.

Foto credits: Wilko Doodhagen