Jongeren steeds meer in voor een cruisevakantie

31 januari 2017

Dit is een van de trends die CLIA, internationale brancheorganisatie van cruiserederijen, signaleert in hun net uitgebrachte jaarlijkse trendrapport ‘State of the Cruise Industry 2017’. Hierin voorspelt CLIA zes belangrijke cruise reistrends.

Cruise Lines International Association (CLIA) stelt in het rapport dat de groei van cruisevakanties doorzet en verwacht dat 25,3 miljoen passagiers in 2017 een cruise gaan maken. Tien jaar geleden waren dat er nog 15,8 miljoen. CLIA meldt verder dat dit jaar 26 nieuwe schepen (zowel voor oceaan als rivieren) hun debuut op het water maken, waarmee verdere groei mogelijk wordt gemaakt.

CLIA voorziet zes belangrijke cruise reistrends:

  1. Jongere generatie zoekt steeds meer het water op. Een recente studie heeft aangetoond dat de nieuwe generatie, millennials en generatie Y, de cruisevakantie steeds meer gaat omarmen.
  2. Meer routes met privé-eilanden. Reizigers boeken steeds vaker de route waarbij het cruiseschip een privé-eiland aandoet. In 2017 bieden cruisemaatschappijen stops aan op zeven privé-eilanden.
  3. Steeds meer first-time cruisers. Gevraagd naar de vakantieplannen, geeft 48% van de niet-cruisers aan interesse te hebben in een zeecruise terwijl maar liefst 85% van de mensen die als eens een cruise maakten, dit nog een keer willen doen.
  4. Vertrekhaven op rijafstand. Een vertrekhaven in eigen land of op rijafstand wordt door 69% van de cruisepassagiers niet alleen als kostenbesparend gezien, maar spreekt bij 74% vooral het gemak erg aan.
  5. Reizigers lokken met beroemde chefs. Cruisereizigers vinden topgastronomie steeds belangrijker. Verschillende maatschappijen bieden restaurants met gerechten die zijn samengesteld door beroemde chefs, zoals Guy Fieri en Geoffrey Zakarian.
  6. Vraag naar avontuurlijke cruises groeit. Volgens de Adventure Travel Trade Association groeit de vraag naar avontuurlijke reizen. Ook ziet CLIA deze groei terug bij de expeditiecruises.

 

Meer informatie over CLIA’s State of the Cruise Industry Outlook: www.cruising.org