Luxe reiziger kiest voor toegevoegde waarde

20 maart 2014

Het 4e Luxury Travel Trends rapport van Pangaea Network is verschenen. Reisprofessionals uit zes landen geven hun visie op luxe reizen in hun markten. In alle markten blijkt dat de keuze van luxe reizigers vooral wordt beïnvloed door de mate van toegevoegde waarde.

In totaal werden 360 reisprofessionals uit Frankrijk, Italië, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Nederland gevraagd naar hun ervaringen en hun visie op het gebied van luxe reizen.  Het rapport geeft antwoord op zaken als: de gemiddelde lengte van een luxe vakantie, door welke elementen luxe reizigers worden aangesproken, hoe luxe reizigers informatie vinden over de bestemming en hoe het luxe reizen segment zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Zo blijkt in alle markten dat de luxe reiziger het meest  gevoelig is voor added value (65%), gevolgd door de prijs (18%), speciale aanbiedingen (14%) en familiefaciliteiten (3%). Luxe reizigers kiezen niet alleen voor exclusiviteit en kwaliteit, privacy scoort ook hoog. Ze laten zich sterk leiden door de reputatie van een bestemming of accommodatie en zijn gevoelig voor ‘nieuwe’ bestemmingen. In tegenstelling tot eerdere edities van het rapport, spelen spa faciliteiten inmiddels een belangrijkere rol dan gastronomie. De aanwezigheid van sportfaciliteiten is minder belangrijk, en familiefaciliteiten wordt evenals nachtleven door de meeste ondervraagden als onbelangrijk ervaren.  
 

Luxe reizen worden in Nederland en in Duitsland gemiddeld langer van te voren geboekt dan in de andere landen: tussen de 3 en 6 maanden. In Nederland wordt de toekomst van het luxe segment optimistisch ingezien: 31% voorziet een groei. In alle landen is het antwoord op de vraag waar de luxe reiziger op het internet informatie zoekt, hetzelfde: de meerderheid (33%) zoekt op sites als Zoover of Trip Advisor gevolgd door de sites van de hotels en luchtvaartmaatschappijen en op de derde plaats staat social media zoals Facebook (8%). Travelbloggers hebben met 4% een lichte invloed op de besluitvorming van luxe reizigers. 

 

Voor het volledige rapport, neem contact op met Travelproof op 0182-550531 of welcome@travelproof.nl