Meeste souvenirs gaan meteen de prullenbak in

4 september 2013

Niet alleen de zomervakantie is ten einde, de meeste zorgvuldig uitgezochte en meegebrachte souvenirs zijn eveneens aan hun einde gekomen. In de prullenbak wel te verstaan. Dit blijkt uit recent onderzoek van vliegticketzoekmachine Skyscanner.

Een souvenir kopen voor het thuisfront lijkt misschien een leuk idee op vakantie, maar de moeite en het geld kan beter aan andere dingen worden besteed constateert Skyscanner. Meer dan twee derde (69%) van de mensen geeft aan souvenirs niet te waarderen en 15% gooit het dan ook meteen weg.

Uit het onderzoek, dat is gehouden onder 2000 mensen, blijken beeldjes (14%) op nummer 1 te staan in de top tien van meest ongewenste souvenirs om te ontvangen, gevolgd door grappige T-shirts (9%) en goedkope sieraden (9%). De klassieke souvenirs als sleutelhangers en magneten voor op de koelkast (7%) worden ook niet meer gewaardeerd. Voedingsmiddelen, sneeuwbollen en nep dvd’s blijken allemaal met 4% evenmin in de smaak te vallen.

Toch zijn deze ongewenste geschenken niet goedkoop. Meer dan 8 van de 10 vakantiegangers (82%) in Europa geeft per jaar 5,9 miljard euro* uit aan souvenirs. Van de gemiddelde €39,- die wordt uitgegeven aan souvenirs gaat €27,- verloren aan ongewenste giften. 14% zegt meer dan €45,- uit te geven aan souvenirs voor het thuisfront en 9% meer dan €60,- waarvan ongeveer €40,- wordt weggegooid.

De resultaten onthullen dat slechts 4% zijn of haar ontvangen cadeau nuttig vindt. 18% van de souvenirs wordt weggestopt in kasten en 10% wordt rechtstreek aan het goede doel gedoneerd.

Een brutale 6% geeft toe het souvenir als cadeau voor iemand anders te gebruiken en 3% verkoopt het online (vaak met winst) op sites als eBay. Een kleine 2% is weleens zo ver gegaan om het ‘per ongeluk’ te breken en 1% weigerde het geschenk gewoon aan te nemen.

Het onderzoek onthult ook dat vrienden (24%) en ouders (19%) het vaakst ongewenste souvenirs meebrengen ondanks dat zij de ontvangers toch het best kennen.

Top 10 meest ongewenste souvenirs:

1.       Beeldje

2.       Grappig T-shirt

3.       Goedkope sieraden

4.       Sleutelhanger

5.       Magneet

6.       Voedingsmiddel

7.       Sneeuwbol

8.       Nep dvd

9.       Lokale drank

10.   Souvenir uit vliegtuig


Skyscanner heeft 2000 reizigers ondervraagd via OnePoll.
 

*Gegeven is van World Tourism Organization en is gebaseerd op het aantal Europese vakantiegangers in 2012

Over Skyscanner:

·        Skyscanner is Europa ’s leidende vliegticketzoekmachine die direct miljoenen vluchten van meer dan 1000 luchtvaartmaatschappijen en ticketwebsites vergelijkt.

·        Skyscanner is opgericht in 2003 door de drie IT professionals Gareth Williams, Barry Smith and Bonamy Grimes en is de nummer 1 vliegticketzoekmachine in Europa en de nummer 3 wereldwijd met meer dan 60 miljoen bezoekers per maand.

·        De website is beschikbaar in 40 landen en 30 verschillende talen.

·        De zeer goed beoordeelde gratis mobiele app van Skyscanner is beschikbaar voor iPhone, iPad, Android, Windows, BlackBerry en Windows 8 apparaten en is meer dan 25 miljoen keer gedownload.

·        Skyscanner heeft meer dan 250 personeelsleden in dienst en het hoofdkantoor is gevestigd in Edinburgh met een tweede kantoor in Glasgow. Skyscanner heeft ook kantoren in Singapore en Beijing en is van plan om in 2013 een kantoor te openen in Miami.