Nederlanders vliegen mee met ‘birds’ van Anouk
6 mei 2013Met Anouk als vertegenwoordigster op het Eurovisie songfestival, lijkt Nederland eindelijk weer kans te maken op een goede eindnotering. Er is veel interesse om Anouk in Malmö te steunen, constateert vliegticketzoekmachine Skyscanner. Dit blijkt uit de sterke groei van zoekopdrachten naar de Zweedse stad.
Anouk doet het goed in de peilingen met haar nummer ‘Birds’ en bookmakers voorspellen zelfs een vijfde plek. Reden voor Skyscanner om eens te kijken naar het aantal zoekopdrachten richting Malmö. In de internationale statistieken met zoekopdrachten naar de Zweedse stad staat Nederland ook daar in de top 5 landen met sterkste groei. Vergeleken met de week na het songfestival is er sprake van 92% meer zoekopdrachten. Rusland, door de bookmakers een vierde plaats toegekend, groeit met 90%. Nog meer enthousiasme wordt geconstateerd vanuit Frankrijk met een groei van 106% en vanuit Duitsland 142%. De Ieren spannen de kroon met een toename van 183% van het aantal zoekopdrachten.
De Nederlanders die een ticket naar Malmö hebben geboekt, zijn echter voor het slagen van hun reis niet alleen afhankelijk van het succes van Anouk. Katarina Olsson, Business Area Manager van VisitMalmö zegt:
“Gedurende de periode 11 t/m 18 mei zijn er verschillende festiviteiten naast het songfestival in Malmö. De halve finale en de finale zelf kan worden gevolgd in het Eurovisie dorp op Gustav Adolfs plein. Van 6 t/m 18 mei kunnen internationale fans terecht in het Euro fan café. Naast karaoke wordt je hier getrakteerd op DJ’s, quiz avonden, talkshows en nog veel meer. Voor diegenen die even willen ontsnappen aan de songfestival gekte raad ik aan om een segway te huren en zo de Western Harbour Area te verkennen. Of speel een avontuurlijk potje midgetgolf in Malmö Folketspark waar je op, onder of zelfs over bekende gebouwen uit de Zweedse stad een balletje kan slaan. Een andere unieke ervaring is om een Zweedse familie te vergezellen tijdens het diner. Dit concept heet ‘Een stukje Zweedse gastvrijheid’ en is een erg populaire manier om de Zweedse manier van leven mee te maken.”
Land |
Groei % |
Ierland | 183% |
Duitsland | 142% |
Frankrijk | 106% |
Nederland | 92% |
Rusland | 90% |
Spanje | 86% |
Finland | 81% |
Polen | 72% |
Griekenland | 54% |
Italië | 42% |
Groot-Brittannië | 35% |
USA | 7% |
Totaal | 62% |