Norbert Stiekema nieuwe Executive Vice President, Corporate Sales & Marketing van Costa Cruises

3 maart 2011

Norbert Stiekema nieuwe Executive Vice President, Corporate Sales & Marketing van Costa Cruises

Vanaf 28 maart 2011 bekleedt de Nederlander Norbert Stiekema een nieuwe functie in het top management van Costa Cruises, de leidende Europese cruisemaatschappij.

Om het marktleiderschap te behouden, baanbrekend te blijven, globaal te kunnen concurreren, en met het oog op ontwikkelingen zoals veranderende verkoopkanalen, nieuwe digitale distributiekanalen en de groei van social media, is besloten te investeren in een Corporate Sales & Marketing positie in het top management.

Norbert Stiekema heeft ruime ervaring opgedaan op het gebied van Sales & Marketing in de reisbranche. Hij heeft al veel internationale functies bekleed, voornamelijk bij de KLM waar hij zijn carrière begon, vervolgens in 2004 bij Disneyland Parijs waar hij momenteel Senior Vice President Sales & Distribution is voor Walt Disney World, Disneyland en Disney Cruise Line in Europa, Het Midden-Oosten en Afrika. Gedurende zijn carrière heeft Stiekema veel diepgaande kennis van zowel traditionele als elektronische distributiekanalen in het toerisme verworven, alsmede ervaring in yieldmanagement.

Zijn internationale profiel omvat ook grondige kennis van Italië. Bij de KLM heeft Stiekema veel ervaring opgedaan met werken in Italië; hij spreekt dan ook vloeiend Italiaans, evenals Engels, Frans en Duits en moedertaal Nederlands.

Stiekema rapporteert aan President Gianni Onorato en stuurt alle verkoopafdelingen wereldwijd aan (Italië, Frankrijk, België, Nederland, Spanje, Portugal, Duitsland, Groot-Brittannië, Noord & Centraal Amerika, Zuid-Amerika en de zogenaamde opkomende markten. Op het hoofdkantoor in Genua is hij tevens verantwoordelijk voor Corporate Marketing en Sales Services.

Over Costa Cruises:
Costa Crociere is Europa’s nr. 1 cruisemaatschappij. Al meer dan 60 jaar bevaren Costa’s schepen de wereldzeeën, leveren het beste op het gebied van Italian Style, gastvrijheid, gastronomie en bieden ultieme droomvakanties op het gebied van plezier en ontspanning. De vloot bestaat uit 14 schepen, alle varend onder de Italiaanse vlag en elk met specifieke eigenschappen en een unieke stijl: samen bieden zij elk jaar de kans om 250 verschillende bestemmingen te bezoeken in het Middellandse Zeegebied, Noord-Europa, de Baltische Zee, het Caribisch gebied, Zuid Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verre Oosten en de Indische Oceaan. Nog twee schepen zijn bij Fincantieri besteld en worden afgeleverd in 2011 en 2012.

Costa Crociere is RINA gecertificeerd (Italiaans Scheeps Register) met BEST4, een systeem op basis van vrijwillige certificatie en naleving van de hoogste standaard op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid (SA 8000, uitgegeven in 2001), milieu (UNI en ISO 14001, 2004), veiligheid (OHSAS 18001, 2007) en kwaliteit (UNI en ISO 9001, 2008). Costa Cruises is de officiele partner van het WNF Italië op het gebied van de bescherming van het Middellandse Zeegebied sinds 2005. Alle schepen van de Costa vloot hebben een RINA Groene Ster certificatie waarmee wordt gewaarborgd dat de schepen volgens de hoogste milieu eisen en standaards opereren. In de ‘Global Reputation Pulse’2009 heeft Costa in een internationale studie naar reputatie (op het gebied van vertrouwen en aanzien) de eerste plaats toegekend gekregen van Italiaanse service organisaties. Bij dit onderzoek waren 600 bedrijven in 32 landen betrokken.

Met een omzet van ongeveer 2.85 miljard euro en meer dan 2.15 miljoen gasten in 2010, is Costa Crociere S.p.A. de grootste Italiaanse reisorganisatie en omvat de merken Costa Cruises, AIDA Cruises en Iberocruceros. De Costa group telt 25 schepen in de vaart en 5 nieuwe bestellingen; uitgaande van de huidige grootte van de vloot bereikt de vloot in 2013 een grootte van 30 schepen, met een totale capaciteit van 74.000 gasten. De Group behorot tot de top tien meest winstgevende bedrijvan van Italië en een 49e plaats op het gebied van verkoop in een onderzoek van Mediobanca, waarbij 3700 Italiaanse bedrijven met tenminste 50 miljoen euro omzet zijn onderzocht. Costa Crociere S.p.A. is onderdeel van Carnival Corporation & plc (NYSE/LSE: CCL; NYSE:CUK), ’s werelds grootste cruise organisatie.