Piek zoekopdrachten voor vluchten aan het begin van de werkweek
2 januari 2013Het maandaggevoel komt voor veel mensen al vroeg: zondagavond om 9 uur is het drukste moment van de week voor zoekopdrachten om er even tussen uit te gaan, volgens vliegticketzoekmachine Skyscanner.
De Europese marktleider Skyscanner ziet aan het eind van elk weekend een regelmatige piek in zoekopdrachten op de app. Reizigers speuren op hun smartphone of tablet voor reisinspiratie voor een korte trip of voor vakantie. Zondagavond is de ‘overal’ bestemmingsoptie dan ook de meest populaire zoekopdracht, waaruit geconcludeerd kan worden dat gebruikers op zoek zijn naar ideeën voor de komende trip.
Evenwel ligt de piek voor boekingen op maandag, en wel tussen 12 en 2 uur ’s middags, en op een vaste pc. Het lijkt er dus sterk op dat harde werkers tijdens de lunch vooral werken aan een ontsnappingsplan.
De meerderheid van de reizigers gebruikt hun mobiele apparaten om zich te oriënteren en reisideeën te delen met vrienden, voordat ze de reservering maken op een vaste pc. In Nederland vindt momenteel 36 procent van de Skyscanner sessies mobiel plaats, een percentage dat snel groeit.
Australië en Singapore zijn de enige twee landen die meer zoeken via mobiel dan vast. De slimme reizigers uit technologische centra zoals Taiwan, Japan en Zuid-Korea zijn degenen die ook daadwerkelijk boeken via hun mobiele apparaat.
Uit de gegevens van Skyscanner blijkt dat er een groot verschil is tussen mobiele gebruikers als het gaat om hoe en wanneer zij reizen boeken. Android gebruikers zullen het snelst hun smartphone gebruiken voor inspiratie, aangezien de optie ‘overal’ als bestemming het meest populair is. Windows Phone gebruikers lijken het beste te weten waar ze heen willen, en gebruiken hun mobiel vaker om hun reisplannen te voltooien.
Ronald Scheepens, Market Development Assistent Nederland, zegt:
“Het is interessant te zien dat overal ter wereld een duidelijke trend waarneembaar is dat mensen aan het eind van het weekend op zoek zijn naar reisideeën. De werkweek die voor hen ligt is duidelijk een motivatie om de eerstvolgende kans om er tussen uit te knijpen, te benutten. Dat blijkt ook uit de piek in boekingen tijdens de lunchpauze op maandag. Daarentegen zijn er wereldwijd grote verschillen te zien zijn in hoe reizigers diverse mobiele apparaten gebruiken om hun reis te plannen en te boeken. Nu na de frequentieveiling van 4G een spoedige uitrol van dit supersnelle mobiele internet wordt verwacht en Sinterklaas en de Kerstman ook weer meer tablets en smartphones hebben gekocht, denk ik dat Nederland een verdere snelle groei gaat doormaken van mensen die hun vliegtickets mobiel zoeken en boeken.”
Skyscanner’s hoog beoordeelde mobile apps voor het zoeken naar vliegtickets hebben wereldwijd meer dan 12 miljoen downloads. Elke vijf minuten wordt de app ergens ter wereld gedownload. De gratis app is beschikbaar voor iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry en apparaten die op Windows 8 draaien.
Voor meer informatie zie www.skyscanner.nl of volg ons op Facebook (http://www.facebook.com/Skyscanner.nl) en Twitter (www.twitter.com/skyscanner_nl)