Reizigers niet enthousiast over mobiel bellen in vliegtuig

23 mei 2012

Vliegticketzoekmachine Skyscanner onthult dat 86% van de reizigers geen behoefte heeft aan het gebruikmaken van een mobiele telefoon in het vliegtuig.  Door velen wordt dit zelfs als irritant ervaren.

Deze resultaten komen vlak na de aankondiging van Virgin Atlantic dat zij mobiel telefoneren gaan aanbieden op de vlucht LondenNew York. De telefoongesprekken kosten 1 pond (€1,24) per minuut en een sms kost 20 pence (€0,25). Aanzienlijk meer dan een telefoongesprek op de grond, waardoor de zakelijke reiziger waarschijnlijk de primaire doelgroep is voor deze dienst. In ieder geval in het begin.

Hoewel veel mensen verbeteringen verwelkomen, zoals het hebben van een internetverbinding overal ter wereld, is er blijkbaar minder interesse voor mobiele telefoongesprekken in kleinere ruimtes.

Als mobiel gebruik beschikbaar is aan boord van een vliegtuig zou 48% sms’en, 35% surfen op het internet, 10% een email sturen en 6% daadwerkelijk bellen. Verder zou maar 1% meer willen betalen voor een maatschappij waarbij het mogelijk is om mobiel te bellen.

Linda Hoebe, Market Development Manager Nederland reageert: ‘’In een wereld waar bijna iedereen constant aan het bellen is, lijkt het alsof mensen geen afscheid willen nemen van het laatste plekje waar geen verbinding mogelijk is, namelijk het vliegtuig. Vliegen stelt ons in staat om even niet bereikbaar te zijn. Desondanks is de zet van Virgin om aan boord gebruik te kunnen maken van je telefoon het begin van het einde van de zogenaamde ‘no-phone zone’. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat binnen een paar jaar mobiel telefoneren op grote hoogte een alledaagse bezigheid is in alle vliegtuigen.’’

Over Skyscanner:
Skyscanner is Europa ’s leidende vliegticketzoekmachine die direct miljoenen vluchten van meer dan 1000 luchtvaartmaatschappijen en ticketwebsites vergelijkt.

Volg Skyscanner op Facebook (http://www.facebook.com/Skyscanner.nl) en Twitter (www.twitter.com/skyscanner_nl)