Succesvolle verwijdering olie uit Costa Concordia, ‘caretaking’ werkzaamheden door Neri/Smit BV beginnen

22 maart 2012

Costa Cruises, het gemeentebestuur van het eiland Giglio en de Costa Concordia Emergency Commissioner’s Office berichten dat de werkzaamheden om de olie uit de Costa Concordia weg te pompen, zijn voltooid.

Het verwijderen van de olie door het door Costa Cruises ingehuurde team van experts van Neri/Smit BV begon 12 februari om 5 uur ’s middags en gingen 24 uur per dag door als de zee en weersomstandigheden dit toelieten.

Het verwijderen van de olie uit alle 17 brandstoftanks van de Costa Concordia zal in de nacht van vrijdag 23 maart zijn voltooid, gebruik makend van een systeem van pompen en ventielen.  Een ‘hot tap’ ventiel werd aangesloten aan de zijkant van het schip, er werd een gat in de tank geboord waarna de pijplijn werd bevestigd. Dit maakte mogelijk dat de olie werd verhit en uit het schip werd gepompt terwijl zeewater er in werd gepompt zodat het schip stabiel bleef. Met deze ‘hot-tapping’ operatie is nu alle olie uit het schip verwijderd met uitzondering van zeer kleine hoeveelheden brandstof in ontoegankelijke plaatsen, maar in zulke kleine hoeveelheden dat er geen milieurisico bestaat.

‘’Na het tragische ongeluk met de Costa Concordia, zei Costa Crociere S.p.A. President Gianni Onorato, ondernamen we onmiddellijk maatregelen om de minste impact op het milieu te garanderen en de natuur en omgeving van Giglio en de economie en de toeristische industrie op het eiland te beschermen, in nauwe samenwerking met de Emergency Commissioner’s Office en het gemeentebestuur van Giglio. Wij hebben ’s werelds leidende bergingsmaatschappij de opdracht gegeven de olie weg te pompen, en dit is succesvol gebeurd waarmee een potentiële ecologische ramp is voorkomen. Wij zijn erg blij met dit resultaat, en we zullen met een zelfde inzet blijven werken aan de volgende stap in de bergingswerkzaamheden waarbij kosten noch moeite gespaard worden totdat de noodzakelijke werkzaamheden zijn voltooid. De betrouwbaarheid en expertise van onze maatschappij blijkt uit het professionalisme waarmee we een project als deze hebben gemanaged. Ik wil blijven benadrukken dat het Costa Concordia incident een eenmalige en uitzonderlijke gebeurtenis is, maar zeer ernstig en ik wil dan ook onze condoleances overbrengen aan de familie van de slachtoffers en ons medeleven gaat uit naar iedereen die door dit incident heeft geleden.”

’Wij hebben de totale toewijding gezien en ervaren bij alle partijen die betrokken waren bij het voorkomen van zelfs maar de minste ecologische impact op het milieu en vandaag kunnen we zien dat ons optimisme niet misplaatst was,” aldus de burgermeester van Giglio, Sergio Ortelli. ”Het feit dat de verschillende operaties en maatregelen in samenspraak zijn afgesproken en toegepast maakte mogelijk dit te bereiken, wat een fantastisch resultaat is voor de toekomst van Giglio. We kunnen de tragedie die zich hier heeft afgespeeld niet vergeten en onze gedachten zijn voortdurend bij de familie van de mensen die zijn omgekomen of nog vermist zijn. De efficiëntie en effectiviteit van de reactie op de ramp, gecombineerd met het feit dat de dagelijkse analyses van ARPAT en ISRA bevestigen dat onze wateren nog steeds kristalhelder zijn, betekent tegelijkertijd dat we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Wij zijn ervan overtuigd dat de volgende stap in de bergingswerkzaamheden, die meer complex zal zijn, wordt uitgevoerd met dezelfde teamspirit die wij tot nu toe hebben gezien en dat dit zal leiden tot hetzelfde positieve resultaat dat ons gemeenschappelijke doel is. Ik wil alle inwoners van Giglio bedanken, die, in zulke moeilijke tijden, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben laten zien.’’

Nu de olie succesvol uit de tanks verwijderd is, en vooruitlopend op de voltooiing van het plan voor de berging van het wrak, is de aandacht nu gericht op zogenaamde ‘caretaking’ operaties. De doelstelling is het toezien op en beschermen van het milieu met de hulp van experts die hiervoor speciale middelen gebruiken om de zeebodem rondom het schip schoon te maken. ‘Caretaking’ wordt ook uitgevoerd door het team van Neri/Smit in opdracht van Costa Crociere en zal minimaal twee maanden duren.

Costa Crociere investeerde miljoenen euro’s in de olieverwijdering operaties, met als voornaamste doel de olie van het schip zo snel en zo schoon mogelijk te verwijderen.

Zoals eerder aangekondigd, wat betreft de verwijdering van het schip worden de zes plannen die op 3 maart zijn ingediend nu geëvalueerd. Er is een shortlist gemaakt en het beste plan wordt geselecteerd en aangekondigd begin of medio april. Alle ingediende plannen zijn van een hoog niveau en alle geven prioriteit aan de noodzaak om de gevolgen voor het milieu te minimaliseren, Giglio’s economie en toerisme industrie te beschermen en de veiligheid te garanderen. De operatie om het wrak te bergen zal zeer gecompliceerd zijn en zal naar verwachting 10 tot 12 maanden in beslag nemen, afhankelijk van het voorstel dat wordt gekozen.