Tiqets ziet fors herstel zomer 2021

3 september 2021

Het Nederlandse platform Tiqets, een van ’s werelds grootste online boekingsplatformen voor toegangskaarten voor musea en attracties, noteerde afgelopen zomer een sterk herstel in Nederland, dicht bij het niveau van 2019. De Amsterdamse scale-up ziet wel flinke verschuivingen, zowel op het gebied van populairste bezienswaardigheden als de nationaliteit van de bezoekers.

Bezoekers
Deze zomer werd 75% van alle toegangskaarten voor Nederlandse attracties en musea gekocht door Nederlanders. In 2019 was dat nog geen 16%. Kijkend naar buitenlandse bezoekers wordt duidelijk dat markten op middellange of lange afstand van Nederland grotendeels zijn weggevallen. Waren in 2019 bezoekers uit de Verenigde Staten nog goed voor een derde plaats na Duitsland en Groot-Brittannië, in de cijfers van zomer 2021 komen ze niet meer voor. Ook nemen de Britten nog geen half procent meer in van het totale aantal boekers, terwijl dat in 2019 meer dan 10% was. In 2021 bestaat de top 3 buitenlandse bezoekers uit achtereenvolgens Duitsland, Frankrijk en België.

Bezienswaardigheden
In 2019 waren kunstmusea veruit het meest populair, deze zomer waren dierenparken favoriet. Zo’n 32% van de bezoekers kocht in 2019 een kaartje voor een kunstmuseum, op ruime afstand gevolgd door attracties (18%), rondvaarten (13%) en dierentuinen (6%). Deze zomer bezocht bijna 28% van de Nederlandse boekers een dierenpark, gevolgd door kunstmusea (18.5%) en geschiedenis en cultuurmusea (15%).

Populairste steden
Terwijl in 2019 de populairste stad Amsterdam was, gevolgd door Rome, Barcelona, Parijs en op de vijfde plaats Rotterdam, was deze zomer Rotterdam favoriet bij de Nederlandse bezoekers, gevolgd door Amsterdam, Rome, Hilvarenbeek en Emmen.

Luuc Elzinga, oprichter en president van Tiqets is tevreden met de zomer. “Samen met onze partners, de musea en attracties, zijn we ongelooflijk blij met deze resultaten. Deze zomer lanceerden we de actie ‘Summer of a Lifetime’ om de comeback van cultuur te vieren. Onze eerdere succesvolle virtuele campagnes toonden aan hoe mensen blijven verlangen naar cultuur. Dit bleek zeker uit de verkopen na de fysieke opening van musea en eerder al outdoor attracties.”