Top internationale reis marketing trends 2014

7 januari 2014

Pangaea Network, een internationaal netwerk van onafhankelijke, in toerisme gespecialiseerde communicatiebureaus heeft een rapport uitgebracht waarin zes belangrijke internationale travel marketing trends worden gesignaleerd.

1. Meer geïntegreerde marketing campagnes
De term ‘integrated marketing campaign’ werd al in 1989 gelanceerd, en komt er op neer dat door gebruik te maken van de kracht van diverse marketing kanalen de impact groter is dan dat elk kanaal afzonderlijk zou bereiken. Anno 2014 reikt het begrip verder dan adverteren, SEO en DM en is het belangrijker dan ooit dat de verschillende marketing disciplines, communicatie en/of PR afdelingen en externe bureaus afstemmen en samenwerken.
2. Meer reis content marketing campagnes
Consumenten zijn steeds moeilijker te bereiken, televisie reclames en online banners worden vaker geskipt. Door interessante en relevante informatie aan te bieden op die kanalen waar het doelpubliek te vinden is, wordt toch de aandacht van de consument getrokken. Ook dit is niet nieuw, maar wel nieuw is dat content marketing de hoogste prioriteit gaat krijgen en andere marketingactiviteiten volgen.
3. Toename van blogger content campagnes
Bloggers zijn per definitie de ultieme content producenten. Met hun persoonlijke visie op specifieke vlakken zoals mode, reizen, culinair staan zij in nauw contact met hun volgers, en stimuleren zij interactie en uitwisseling van ideeën. Bloggers werden al vaak gesponsord met reis en verblijf, in de toekomst zal vaker sprake zijn van commerciële samenwerkingen.
4. YouTube wordt het nieuwe tv kijken
Elke minuut wordt er meer dan honderd uur video geüpload op YouTube. Bloggers worden vloggers. Merken zijn nog maar net begonnen te begrijpen hoe YouTube voor hen van betekenis kan zijn binnen hun marketingcampagnes. Teveel materiaal is nog gericht op adverteren, in 2014 gaat het ook hier om relevantie en interessante content. 
5. Mobiel gebruik wordt de nieuwe standaard
De algemene voorspelling is dat in 2014 mobiel gebruik van internet het gebruik via een vaste verbinding zal overtreffen. Organisaties zijn er jarenlang van uitgegaan dat mobiel werd gebruikt in de oriëntatiefase en de aankoop plaatsvindt op een vaste pc of via een andere leverancier. Het aantal boekingen dat plaatsvindt via mobiele apps neemt sterk toe en apps worden meer conversiegericht.
6. Search wordt menselijker
Google is alweer 15 jaar oud en blijft innoveren vanuit de gedachte dat search toegaat naar kunstmatige intelligentie, waar antwoorden worden gegeven op vragen zoals mensen ze stellen. Waar Google bij het intikken ‘heb ik morgen een paraplu nodig?’ vroeger met foto’s en informatie over paraplu’s kwam, verschijnen nu weerberichten. Verschillende reisorganisaties hebben aangekondigd hun zoekfuncties te ‘vermenselijken’. 

Het volledige rapport met aansprekende voorbeelden van succesvolle campagnes en toeristische marktinfomatie van de landen waar Pangaea actief is,  is op te vragen bij Joke Maassen van Travelproof, welcome@travelproof.nl of 0182-550531. Zie ook www.thepangaeanetwork.com en www.travelproof.nl