Verklaring Costa Cruises

16 januari 2012

Wij van Costa Cruises zijn diep bedroefd door deze tragedie, en onze harten en gebeden gaan uit naar iedereen die hierbij betrokken is en wij betuigen onze innige deelneming aan de nabestaanden van de slachtoffers.

De afgelopen 48 uur hebben meer dan 1100 Costa medewerkers hard gewerkt in de nasleep van deze verschrikkelijke gebeurtenis. We werken nauw samen met de autoriteiten om lopende zoek- en reddingsoperaties te ondersteunen, met als doel ervoor te zorgen dat alle gasten en bemanningsleden veilig thuis terug te keren.

Onze eerste prioriteit is onze verantwoordelijkheid voor alle passagiers en bemanning en ervoor te zorgen dat er geen gevolgen voor het milieu zijn. We hebben een beroep gedaan op de diensten van een leidend gespecialiseerd bergingsbedrijf om een actieplan te ontwikkelen en een omgevingsbescherming rondom het schip vast te stellen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de openbare aanklager de leiding heeft van het schip en de DVR – de zogenaamde “zwarte doos” in beslag heeft genomen met alle navigatiedata. Het schip kan alleen met toestemming van de autoriteiten door Costa worden betreden.

We werken nauw samen met onderzoekers om precies te achterhalen wat er mis ging aan boord van de Costa Concordia. Lopende het onderzoek, blijkt uit voorlopige aanwijzingen dat er sprake was van een grote fout van de kapitein van het schip, kapitein Francesco Schettino, met deze ernstige gevolgen als resultaat. De route van het schip was waarschijnlijk te dicht bij de kust, en de kapitein lijkt bij het beoordelen van de noodsituatie de standaard Costa procedures niet te hebben gevolgd. Wij zijn ons zeer bewust van de ernstige beschuldigingen van justitie tegen de kapitein van het schip, die in 2002 bij Costa Crociere in dienst trad in 2002 als veiligheidsofficier. Hij werd in 2006 tot kapitein benoemd, na ook te hebben gewerkt als hoofdofficier. Zoals alle kapiteins van Costa onderging hij voortdurend trainingen, en is hij voor alle tests geslaagd.
In het licht van deze beschuldigingen en het lopende onderzoek, zou het ongepast zijn voor ons om verder commentaar te geven op dit moment.

Naarmate we meer te weten komen over de gebeurtenis zelf en de evacuatie, is het duidelijk dat de bemanning van de Costa Concordia moedig en adequaat heeft gehandeld om meer dan 4.000 mensen te evacueren tijdens een zeer moeilijke situatie. We zijn erg dankbaar voor alles wat ze hebben gedaan.

Costa stelt alles in het werk ervoor te zorgen dat een dergelijk incident nooit meer voorkomt. Onze nummer een prioriteit is altijd veiligheid en de veiligheid van onze gasten en bemanning en we voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften. (zie hieronder achtergrond Costa veiligheid)

Achtergrond veiligheidsprocedures bij Costa

Costa voldoet zeer strikt aan alle veiligheidsvoorschriften en al onze medewerkers zijn in de eerste en belangrijkste plaats toegewijd aan de veiligheid van de gasten.

Alle bemanningsleden beschikken over een BST (Basic Safety Training) certificaat en worden getraind en voorbereid met tal van oefeningen om noodsituaties te beheren en passagiers bij het verlaten van het schip helpen. Rollen, verantwoordelijkheden en taken zijn duidelijk toegewezen aan alle bemanningsleden. Om de twee weken vind een simulatie van een scheepsevacuatie plaats, waaraan alle bemanningsleden deelnemen. Een reddingsboot en ontruimingsoefening voor alle gasten wordt uitgevoerd binnen 24 uur na inscheping, zoals vereist door de wet. Costa heeft een geautomatiseerd systeem dat ervoor zorgt dat alle passagiers deze sloepenrol ondergaan.

De vaardigheden van Costa bemanning worden periodiek getest door kustwacht autoriteiten en een onafhankelijke classificatie organisatie volgens SMS (Safety Management Systems) eisen.

Er zijn meer reddingsboten en vesten aan boord dan het aantal dat nodig is voor alle passagiers en bemanning. Reddingsboten zijn uitgerust met voedsel- en watervoorziening, eerste hulp kits en communicatie-en signalisatie-apparatuur. Alle reddingsmiddelen zijn afgestemd op internationale normen en zijn onderworpen aan strenge en regelmatige controle door scheepvaart- en certificatie-instanties. Alle Costa schepen zijn gecertificeerd door RINA en zijn gebouwd volgens de hoogste standaarden en technologieën.

For International Media – contact:
Clarence Mitchell
Tel +44 (0)20 7300 6342 Mob +44 (0)75 00 97 5517 Fax +44 (0) 207 300 6162
Email: Clarence.Mitchell@bm.com