Vlucht zoeken en boeken via app steeds populairder

12 maart 2013

Skyscanner, ’s werelds snelst groeiende vliegticketzoekmachine, zag het gebruik van hun app het afgelopen jaar met 400% toenemen. De Skyscanner app is meer dan 20 miljoen keer gedownload en het gebruik ervan overtreft voor de eerste keer het websitegebruik.

De app wordt momenteel elke seconde ergens ter wereld gedownload en er zijn meer dan 250 miljoen zoekopdrachten geweest sinds de lancering van de app in 2011. Gedurende de week in januari waarin de meeste boekingen plaatsvinden, was de Skyscanner app de nummer 1 gratis reis app voor de iPhone in meer dan 100 landen inclusief de Verenigde Staten.

Zuid-Korea is marktleider op het gebied van ‘mobile travel search’. Daar is meer dan 80% van de zoekopdrachten afkomstig van de mobiele app. Japan en India liggen ook voor wat betreft boeken via de app, maar ook buiten Azië is deze trend waarneembaar. 70% van de reizigers uit Australië, Brazilië, Canada en de VS gebruikt ook een app om vluchten te zoeken of te boeken. In Nederland is dat 53% wat gelijk is aan het wereldwijde gemiddelde.

Bonamy Grimes, Chief Strategy Officer en mede-oprichter van Skyscanner, zegt:

“We hebben een duidelijk omslagpunt bereikt, vooral in het op technisch gebied vooruitlopende Verre Oosten, in de VS en grote opkomende markten als Brazilië, waar consumenten hun reis willen plannen en boeken terwijl ze onderweg zijn. Ook zien we dat de enorme groei van de app het bezoek naar de website stimuleert, omdat gebruikers wisselen tussen de platformen.

“Het is duidelijk dat online bedrijven mobiel moeten zijn om succesvol te kunnen zijn in deze tijd. De focus van onze mobiele strategie ligt op het optimaal gebruik maken van de technologie van elk platform, in plaats van een replica te maken van de site op een kleiner scherm. Dat is veel gebruiksvriendelijker en we zien dat terug in het gebruik. Zo hebben de Android en Windows gebruikers de mogelijkheid om een actieve live tegel op hun homepage te zetten om veranderingen van vluchtprijzen in de gaten te houden, terwijl BlackBerry gebruikers hun zoekopdrachten kunnen delen en erover chatten door middel van de BBM technologie. We gaan door met het ontwikkelen van vrije zoekopdracht- en spraakherkenningstechnologie om het gebruik van de app zo innovatief en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.”

Skyscanner lanceerde de eerste zeer goed beoordeelde app om vliegtickets te zoeken in februari 2011. De app is nu beschikbaar in 30 talen op iPhone, iPad, Android, Windows Phone, Windows 8 en BlackBerry, inclusief een nieuwe release voor BlackBerry 10.