Hallo!

Kennismaken? Laat ons weten waar je mee bezig bent. En ontdek hoe wij kunnen helpen bij het realiseren van nieuwe plannen. Neem nu contact op!

Nederlandse vakantiemarkt in 2016 voorzichtig uit dal

29 november 2016

8pr1tt9ummu-nick-karvounisDe Nederlandse vakantiemarkt lijkt voorzichtig uit een dal te klimmen. In de eerste helft van het lopende vakantiejaar 2016 steeg het aantal vakanties van Nederlanders met maar liefst 6 procent naar 12,5 miljoen. Maar, de vlag kan nog niet uit.

Een stijging van 6 procent in het aantal vakanties van Nederlanders ten opzichte van vorig jaar (eerste helft 2016). Da’s goed nieuws. In dezelfde periode (oktober – maart) bleef de teller een jaar geleden nog steken op 11,8 miljoen. De verwachting is dat het hele vakantiejaar 2016 groei zal laten zien. Cijfers die Ad Schalekamp van NBTC-NIPO Research tijdens de TravelPRESSentation in de Jaarbeurs in Utrecht bekendmaakte.

Meer goed nieuws
De vakantiebestedingen nemen dit jaar toe, zo is er in de eerste zes maanden 3% meer aan reizen uitgegeven. Opvallend is de groei van 5% in uitgaven voor binnenlandse vakanties. Diezelfde binnenlandse vakanties laten een stijging zien van 9% t.o.v. vorig jaar. Daarnaast plussen korte buitenlandse vakanties met 5%; in getallen totaal: 3,2 miljoen vakanties tussen oktober 2015 en maart 2016, het niveau van 2012.

Vlag nog even in de kast
Maar, pas op de plaats: de vlag blijft nog even in de kast. Het vakantiegedrag in zijn geheel is ondanks de mooie cijfers van de eerste jaarhelft nog niet terug op het niveau van 2012 en er zijn nog steeds ruim een half miljoen vakanties verdampt.

Bron: NRIT, TravelPRESSentation.