Wat de luchtvaartindustrie aan Scandinavian Airlines te danken heeft

31 augustus 2016

Scandinavian Airlines viert dit jaar haar 70-jarige bestaan, een periode waarin SAS het voortouw nam bij ontwikkelingen zoals inflight entertainment of de eerste vrouwelijke piloot . Dankzij research afdeling SAS Labs staat de luchtvaartindustrie nog veel moois te wachten.

Innoveren zit de Scandinaviërs in het bloed. Geen wonder dat de grootste Scandinavische luchtvaartmaatschappij door de jaren heen zijn stempel drukt op de luchtvaartsector. Omwille van volgende 5 vernieuwingen mogen we SAS tot op de dag van vandaag dankbaar zijn:

  1. 1. Vliegen bereikbaar voor iedereen
    In 1952 introduceerde SAS de ‘Tourist Class’, een gereduceerd ticket in combinatie met voorwaarden. SAS gaf hiermee het toerisme internationaal een enorme boost, vliegen was niet meer voorbehouden aan voornamelijk zakelijke reizigers.

  2. 2. Vliegen over de noordpool
    SAS was de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij die erin slaagde om van Europa naar Los Angeles te vliegen via de zogenaamde ‘Polar shortcut’. Die verkorte de reistijd tussen Kopenhagen en LA van 36u tot 22u. Twee jaar eerder was SAS er ook al in geslaagd om als eerste maatschappij over de magnetische noordpool te vliegen. Dit dankzij een zelf ontwikkeld polair navigatiesysteem, in feite de voorloper van de huidige GPS.

  3. 3. Inflight entertainment
    Wie long haul vliegt kan het zich niet anders meer voorstellen, maar er is ooit een tijd geweest waarin men geen films of TV-series kon kijken aan boord. SAS introduceerde als eerste maatschappij inflight entertainment in 1968 op haar vluchten van Kopenhagen naar New York.

  4. 4. Eerste vrouwelijke piloot
    In mei 1969 werd Turi Wideroe de eerste vrouwelijke piloot in dienst van een commerciële luchtvaartmaatschappij. De dochter van luchtvaartmagnaat Viggo Wideroe werd een celebrity in de VS en ontving in 1971 samen met de bemanning van de Apollo 11 de prestigieuze Harman International Aviation Award uit handen van de toenmalige Amerikaanse president Nixon.

  5. 5. Slaapstoelen in businessclass
    In 1992 introduceerde SAS de EuroSleeper, een comfortabele slaapstoel, op haar lange afstandsvluchten. De stoelen moesten zakenreizigers in staat stellen om fris en uitgeslapen op hun meeting te verschijnen.

En dit komt eraan:
SAS blijft vernieuwen en zet bijvoorbeeld in op groene vluchten. Volgens CEO Rickard Gustafson moet het mogelijk zijn om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te vliegen, dus zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. SAS maakt op dit moment al gebruik van biobrandstof. Een andere baanbrekende innovatie waar SAS aan werkt zijn chips die onder de huid worden ingeplant waarmee in de toekomst zonder instapkaart of identiteitskaart wordt gereisd. Vorig jaar had SAS de primeur met de eerste reiziger die met een chip in zijn handpalm door de douane en aan boord kwam.

Meer weten over de geschiedenis van SAS?

https://www.flysas.com/upload/International/SKI/Media-center/Mediakit/Oct09/SAS%20innovations.pdf

http://www.sasgroup.net/en/history-milestones/

https://scandinaviantraveler.com/sas70