Wachtrijen grootste ergernis op luchthaven
10 april 2013Bestaat de luchthavenervaring voor velen uit ontspannen taxfree winkelen en nog een drankje, op sommige luchthavens zorgen mensenmassa’s en lange rijen voor veel pre-vluchtstress. Vliegticketzoekmachine Skyscanner onderzocht wat reizigers rood doet oplopen op het vliegveld.
Skyscanner vroeg aan meer dan 1200 internationale reizigers welk gedrag op de luchthaven hen het meeste stoort. Een overduidelijke 41% gaf aan dat het voordringen en duwen in rijen voor de check-in en bij de gate hen het meest fustreert.
Egoïstisch gedrag scoort hoog op de lijst. Mensen die voor zichzelf en hun koffers meerdere plekken in beslag nemen, worden door 17% van de ondervraagden het meest irritant gevonden terwijl 11% van de passagiers zich vooral mateloos ergert aan mensen die bij de bagageband geen plaats maken voor anderen.
Op de derde plaats van luchthavenergernissen staat het onvoorbereid aankomen bij de veiligheidscontrole. Meer dan een tiende windt zich enorm op als mensen bij de beveiligingscontrole komen en nog niet hun riem hebben afgedaan, hun laptop of vloeistoffen nog niet uit de tas hebben gehaald en die hun schoenen en jasje nog aanhebben.
Dronken mensen scoorden 8% van de stemmen, gevolgd door mensen die bij de check-in hun bagage nog anders gaan rangschikken met 7%. Tegen de hielen gereden worden door mensen met bagagekarretjes wordt door slechts 5% van de ondervraagden als grootste ergernis ervaren.
Het ziet er naar uit dat reizigers zich zeer tolerant opstellen ten aanzien van kinderen, want maar 1% van de ondervraagden stoort zich het meest aan gezinnen die voor oponthoud zorgen door hun kinderen op de koffer mee te sleuren.
Linda Hoebe, Market Development Manager Nederland van Skyscanner zegt: “Luchthavens verwelkomen enorme aantallen internationale reizigers, terwijl iedere nationaliteit een eigen gedragscode heeft, die soms met die van anderen conflicteert. Tel daarbij op de meestal aanwezige factor ‘haast’, en het is niet verwonderlijk dat een luchthaven vaak het toneel is van stress. Belangrijk is om voorbereid te zijn en te proberen een luchthaven etiquette aan te houden, door rekening te houden met andere reizigers en gevoelens van ergernis onder controle te houden zodat deze niet oplopen tot enorme spanningen.”
Top luchthaven ergernissen:
1. Een passagier die probeert voor te dringen in de rij voor de check-in of bij de gate (41%)
2. Mensen die meerdere stoelen in beslag nemen met bagage of door languit op meerdere stoelen te slapen (17%)
3. Een passagier die de beveiligingscheck ophoudt door niet voorbereid of traag te zijn (12%)
4. Een passagier die geen ruimte maakt voor mensen die hun koffer van de bagageband willen halen (11%)
5. Mensen die al dronken zijn op de luchthaven (8%)
6. Passagiers die teveel gepakt hebben en hun bagage opnieuw over de koffers verdelen om aan het maximaal toegestane gewicht te voldoen (7%)
7. Mensen die over voeten of tegen hielen aanrijden met hun koffer of bagagekarretje (5%)
8. Een passagier die in de weg staat door een kind mee te slepen op een koffer met wieltjes (1%)
Over Skyscanner:
1. Skyscanner is Europa ’s leidende vliegticketzoekmachine die direct miljoenen vluchten van meer dan 1000 luchtvaartmaatschappijen en ticketwebsites vergelijkt.
2. Skyscanner is opgericht in 2003 door de drie IT professionals Gareth Williams, Barry Smith and Bonamy Grimes en is de nummer 1 vliegticketzoekmachine in Europa en de nummer 3 wereldwijd met meer dan 50 miljoen bezoekers per maand.
3. De website is beschikbaar in 40 landen en 30 verschillende talen.
4. De zeer goed beoordeelde gratis mobiele app van Skyscanner is beschikbaar voor iPhone, iPad, Android, Windows, BlackBerry en Windows 8 apparaten en is meer dan 20 miljoen keer gedownload.
5. Het hoofdkantoor is gevestigd in Edinburgh met een tweede kantoor in Glasgow. Skyscanner heeft ook kantoren in Singapore en Beijing en is van plan om in 2013 een kantoor te openen in Miami.